Varanndagsform & myrsteg

Hej hopp!
 
För tillfället är jag och Nenne inne i ngn slags varannandagsform. Ena dagen går han super, andra dagen fungerar varken gas eller broms - även fast det typ är det enda vi övat på sen senaste tiden... Han går fram när jag ber om det och bromsar när jag ber om det (eller nja..nästan alltid..) men vill inte samla. Inte helt mellan hand och skänkel med andra ord. Så igår tog jag till med andra puckar! Ful får man vara men inte dum som man säger.. det gäller att ta till med alla knep man kan - och inte kan.. =)
 
Minns ni när Ina hjälpte mig i vintras? När jag bara skulle rida myrsteg och lixom "tvinga" in honom mellan hand och skänkel. Han ska inte ta ett enda steg själv utan att jag ber om det -vänta vänta vänta på mina hjälper och inte lägga sig i handen - bara tålamodigt vänta själv, lirka lite och vänta igen tills det lossnar. I teorin tycker jag att det låter lite halvgalet detta men det fungerar! Till en början går dem och trycker väldigt men sen när det lossnar så blir han väldigt mjuk och fluffig ("ny" härlig beskrivning här på Kundby gård när hästarna känns bra!) och får en helt annan energi. Då är det dags för trav och invänta samma känsla där med... Till slut kunde jag trava av honom i normalt tempo, lång låg, mjuk och nöjt frustande! Kan tänka mig att det är dem där halvstegen som vissa dressyrryttare snackar om ibland... Sjukt jobbig för magmusklerna och benen är det iallafall, kan tänka mig att Nenneman får en hel del mjölksyra i baken och ryggen också när han skumpar omkring...=)
Tänkte träna vidare lite på det idag... När jag tänker efter så har jag ju övat på att rida fraam typ hela sommaren, och få honom lydig där, eftersom det är det som behövs i banhoppningen så det är inte så konstigt att det behövs lite "ta tillbaka lydnad" nu, hoppas det fungerar..!
 
Från en sak till en annan är jag sjukt taggad på Roffe clinicen nu! Någon annan som ska dit? Och så är jag taggad på att träna..och tävla... och.. ja den dåliga motivationen är så gott som bortblåst!
 
Ingen mer sån här galopp på några dagar.. :)
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sara:

skriven

ja vet, älskar ordet fluffigt! Det liksom beskriver allt så bra. Både bra hästar och bra känsla =)

Kommentera här: