Lite vint och lite skevt...

Halloj!

Herregud säger jag bara - det är ju redan söndag och en till vecka har passerat revy...jag fattar ingenting snart är det ju juni!?! Bästa tiden på året enligt mig iallafall när man ska vara i stallet, inte för varmt och inte för kallt...om det inte tänker bli ett regnigt juni förstås =)

Nenne har varit ganska stel i veckan och jag har nästan blivit vansinnig för att jag inte riktigt vet vad som ska rättas, om det är jag som gör något knasigt eller om det är han.
Han har ju lätt för att hänga sig fast i höger tygel och då går det varken att svänga eller bromsa ordentligt (det jobbiga är ju att jag också har svårast för höger varv eftersom jag själv lätt blir sne i höfterna/bäckenet, känner att jag måste pallra mig till kiropraktorn igen för att rätta till det..), det knepiga i kråksången är han gör allt jag ber om ganska bra men inte ordentligt för han hänger sig fortfarande fast. Känns som att jag vill ha mer tryck och ärlig framåtbjudning men då får jag ännu mer i handen och lilla Nenne blir otroligt stark och tung att rida.. Men nu efter några lösgörande pass och rannsakning i min ridning så var han riktigt fin igår.
I fredags red jag lösgörande på ridbanan (eller jag red ut en sväng först och hamnade såklart mitt under värsta åsk och blixtovädret, hua säger jag bara..!!), mycket volter, serpentiner och övergångar för att få honom mjuk och lyssna på hjälperna. Han blev mycket bättre men inte helt bra..
Igår tänkte jag att jag bara skulle fokusera på rakriktningen både hos honom och mig, så jag red ut på en av våra grusvägar och verkligen fokuserade på att få ordning på allt från grunden. Det blev tusentals övergångar och många ryggningar. Så fort han la sig på i handen och högertygeln gjorde jag halt, beroende på hur han gjorde halten fick han gå fram igen eller rygga. Ryggningar är väldigt bra och avslöjande, Nenne sköt gärna ut rumpan till höger för att slippa ta i med höger bak.. så när jag backade honom tänkte jag bara höger skänkel och vänster tygel och vips så var han jämnt fram till handen igen när jag bad honom gå framåt. De första stegen framåt efter en bra ryggning är ju också bland de mest lösgörande man kan göra, hästen kommer under sig och måste ta i framåt igen. Till slut blev han riktigt fin och frustade ut ordentligt, skam den som ger sig!

Idag är det den stora hoppardagen för Saras alla hästar igen, jag rider hennes hästar och Sara hjälper mig med Nenne. Det blir perfekt!!

Nu ska jag ta lite kaffe och fika i solen innan jag beger mig till stallet igen för att sätta igång med ridningen, släppte ju ut hästarna imorse också =)


Härligt med sol och blå himmel!! Bilden är dock från förra sommaren.

Kram

Kommentera här: