Dressyrhäst ridning & Terapi

Godmorgon!

Eftersom Nenne har haft inplanerad vila i två dagar så passade jag på att hjälpa Sara rida hennes hästar igår. Alltid kul att rida andra hästar, speciellt när dem är så himla välridna och fina som Saras hästar är!

Jag började med "lilla" Constanzia som var ganska pigg dagen till ära. Dessutom så blåste det en hel del när jag red henne vilket gjorde sitt till också... Men efter att ha travat en stund på volten så hon fick mojna av lite (fördelen men en fyra åring är ju att soppan tar slut ganska fort, hihi) så blev hon riktigt fin! Vi övade mest på att svänga runt överallt på ridbanan och att stopp och start fungerade, dvs några skritt - trav övergångar. Jag skippade galoppen eftersom jag vet, och erfarit, att hon kan bocka en del och jag var själv i stallet... Dumt att utmana ödet när man inte måste =)

Sen blev det Prins Roberts tur, eller Belgian Blue Robert som han nyaste smeknamn är (Leif Loket är ett annat, kärt barn har många namn..). Om halsen ser stor ut från marken så är det ingenting mot när man sitter på.
Det enda jag kan säga om Robert är att om jag gillade honom innan så är det ingenting mot nu, såå himla fin!
Synd att han är dressyrhäst för annars hade Sara fått sätta lås på hans box.. =)

Sist men inte minst fick jag äran att rida Colle. Det mina damer och herrar ska jag säga var lite nervöst...inte för att jag skulle trilla av eller så utan för att Colle är en ganska busig herre under igångsättning och Saras ögonsten. Han får bara skritta och galoppera (galopp endast på långsidorna)...jag var lite nervös för att jag just bara skulle få honom att skritta och galoppera och inte göra massa andra konster... Första galopperna blev lite halvostadiga men sen gick det fint! Om jag ska lära mig dressyrens alla konster och krumelutter så är det den hästen som ska lära mig, också superfin!!  

Sen blev det terapi på schemat, först med med av Saras inridningshästar och sen med Nenne.
Som jag tror att jag skrev tidigare så ska Nenne få gå i djup terapi mot allt han tycker är läskigt de nämaste veckorna. När jag rider ska jag alltid ha något läskigt framme osv. Men jag startade redan igår med att hänga upp en boll gjort av torvplast, superläskigt!! Till slut vågade han sig fram, eftersom han fått kvällsmat.. men så fort jag råkade röra plasten, utan att det lät, så var han tillbaka in i hörnet längst bort igen.. Så den nämaste tiden ska han få nya läskiga grejer utanför boxen tills han vänjer sig. Stackarn..men han måste nån gång inse att det inte är farligt, alla andra hästar kom nyfiket fram och tittade på plasten men inte han.. Hoppas det fungerar!
Jag ska ta bild idag så ni får se hur det ser ut =)

Kram 

Kommentera här: