Hoppträningsdag

Halloj!

Idag är det hoppträningsdag och jag är, som vanligt, taggad!

I Måndags firade jag som sagt den extra timmen ljus med en uteritt efter jobbet. Efter att inte ha ridit ut så mycket under vinterhalvåret så påminns man än en gång om hur nyttigt det är och hur kul hästen tycker det är att få slippa ridbanan!
Nästan allt som man tränar på ridbanan går faktiskt att träna på ute också, det gäller att ha lite fantasi bara. Fantasin lärde jag mig använda när jag i ett år stog i ett stall utan varken ridbana eller ridhus, det året ser jag fortfarande som ett av de mest utvecklande för mig och Nenne, att kunna rida ut i ur och skur, ljus eller mörket.. Vi lärde lixom känna varandra lite mer och han lärde sig lita på sin galna matte som promt skulle rida ute i kolsvart mörker på vintrarna..
Det är dock himla skönt att ha en ridbana nuförtiden och en transport att kunna åka ner till ridhuset med.. =)
Vårat utepass fokuserade på att få honom gå framåt och förbi det läskiga och sen kunna bromsa när det väl släppt, hihi! Det blev väldigt mycket flytta sidvärts så att han är uppmärksam för skänkeln, tvärar ordentligt, lossar och blir liksidig, lite uppföljning av fredagens pass.

Igår blev det ett pass på ridbanan. Uppvärmingen bestog av några minuters longering i trav (efter framskrittningen då förstås) innan jag satt upp.
Fortsatte med samma tema och upplägg som tidigare, uppmärksam för hjälperna! Han har alltid varit så att han fördröjer lite i hjälpgivningen. Något man aldrig korrigerat förut eftersom då har han blivit stressad och sen har det inte gått att rida ordentligt mer det passet..Man har helt enkelt nöjt sig med en lugn Nenne. Nu de senaste åren går det faktiskt att korrigera honom, men oftast nöjer man sig med lagom, något jag tänkte ändra på!
När det släppte så gick jag över till att galoppera över två bommar, 17 meter emellan. Han gjorde det bra med olika många galoppsprång emellan, men envisas med att inte landa i höger. Till slut gick det dock fint att göra det också. Alltid detta tjafs om vilken galopp vi ska landa i, rakriktningen som avslöjar oss där också, attans! =)




Kommentera här: