Fix och trix

Hej hopp!
Efter måndagens vila så åkte vi ner och trimmade i ridhuset igår. Han kändes helt okej till en början för att sen övergå till att hänga sig fast i högertygeln, ordentligt. Jag försökte att inte hänga upp mig på det utan bara försöka lossa och lösgöra...och han gör allt jag ber honom om men hänger sig fortfarande fast, när jag går på honom blir han sur...himla irriterande!
Det blev extra tydligt och avslöjande att han inte var lösgjord och helt framme för skänkeln när vi senare skulle galoppera över en bom på volt....efter att ha tagit en diskussion med honom om hur det här med ridning går till så är han så fin så... Knäppa häst, hans "stelhet" känns mer som en protest att han faktiskt inte har lust att ta i mer, förut så stig han på bakbenen och det här känns som det "nya". Jag behöver inte gå på honom mycket för att det ska släppa men tar ändå nästan hel passet innan han känns sådär fin!
Men jag antar att det bara är att fortsätta jobba på så släpper det nog snart, dock skulle jag behöva en liten egoboost snart - självförtroendet hamnar inte direkt på topp när man aldrig får ngt riktigt flyt... För att se det från den ljusa sidan så är det bättre att oflytet är nu i början av säsongen än att det ska komma mitt i... :)
Idag hade jag hoppats på att det skulle gå att longera på banan, men den var på tok för hård. Ridhuset är ju som vanligt upptaget på Onsdagskvällar. Istället blev det en lång borst och friseringstund och lite fix o trix. Nu ska han iallafall vara hyfsat fin till tävlingen, så gott det år med alla skav och bitmärken!
Imorgon kväll blir det ridhuset igen. Jag längtar verkligen tills man kan rida ut ordentligt igen och galoppera och busa lite!

Kommentera här: