Fodertillskott

Halloj!

Som jag nämnt tidigare så har ju Nenne känts lite seg i kroppen den senaste veckan. Dels kan det ju bero på att han har gått så himla bra den senaste tiden att han känner av det i kroppen nu i efterhand och dels kan det bero på att han kanske har underskott av något i foderstaten och/eller behöver lite extra hjälp med återhämtningen, han är ju på den övre höjden av åldersskalan (man frågar väl aldrig en gammal om åldern, hihi..) och kanske behöver lite extra tillskott för att orka med att vara tävlingshäst ett tag till.
Rent muskelmässigt så tycker jag att han verkar sätta muskler fint och benen har nästan aldrig känts finare på honom (peppar peppar..!) så jag tror på det sistnämnda, att han gehöver lite extra hjälp med återhämtningen.

För kanske två månader sen så fick jag en burk av Sara (som hon blivit sponsrad med av hästkliniken) som heter Atletix, den hjälper till att förbättra blodcirkulationen med allt som det innebär - bla hjälper det till att föra bort slaggprodukter ur musklerna fortare.. Det pulvret känns som att det hjälpt ganska bra (sen är det svårt att säga att det bara är pulvret som hjälpt eller att han svarar bra på det nya träningsupplägget jag började med i samma veva..). Dock är detta pulver ganska dyrt och min budget tillåter inte direkt att köpa en burk med pulver för ca 1000 kr varje månad.. Nu har han inte fått Atletix på en månad och eftersom han kännts lite seg så vill jag gärna prova något annat...
Istället har jag nu inhandlat E-vitamin i pelletsform och Magnesuim till Nenne och hoppas på att det ska ge någon effekt, hoppas verkligen det för alternativet passar pluskan lite bättre! Dessutom har jag i mina efterforskningar läst att väldigt många hästar i detta avlånga land har magneiumbrist och då lätt blir trötta i musklerna, varför är en lång harrang som ni får läsa om själva.. =)

Sist men absolut inte minst vill jag nämna att jag i första tror på en väl balanserad foderstat och ett bra träningsupplägg.
Foderstaten ska i första hand bestå av ett bra grovfoder som grund. Sen får man tillsätta krafftfoder och ev. tillskott efter behov. Och utan bra träning kan man ge vilket dyrt och bra tillskottsfoder man vill, hästen kommer ändå inte få kondition eller sätta muskler... =)

Sådär ja! Nu fick man månadens kloka ord sagda, nu dröjer det ett bra tag till nästa gång.. =)
Om några av mina få läsare vill så får ni gärna kommentera och berätta hur ni tänkter kring foder och träning, det är ju en hel djungel!

Nu ska jag alldeles strax packa ihop och dra på träning!

Kram

 

Kommentarer:

1 Charlotte:

skriven

Tror också på att rida varierat och planerat är A och O. Annars kan man ju ge hur mycket pyssel som helst med noll effekt :)



O'Bama får mat direkt efter träning också, just nu får han 3-5dl Krafft Muskel då han behöver bygga upp bakpartiet. Har bara testat det några veckor men oj, jag tycker att jag känner skillnad! Utblandad med några dl müsli får han.



Annars är Hippolytfodret i olika varianter ett riktigt, riktigt bra foder där man ser resultat, tycker jag :)

Är faktiskt rätt kul med olika foder och grejer, även fast de flesta hästarna nog gott klarar sig på hö och havre, hehe.



Och juste! Noll betfor får Bama. Tror inte alls på det, mest socker...

Kommentera här: