En långhelg som passerade..

Jaha så har ännu en helg passerat revy, jag som skulle ta det lugnt och göra ingenting har gjort massor!

Det började som sagt med att jag red ut en sväng runt lilla rundan på Nenne i Torsdags och sen bar det vidare till Rådmansö och Joelle. Cilla hade som vanligt en väldigt bra och genomtänkt bana uppställd på ridbanan. Det blev mycket styrketräning för Joelle med tusentals övergångar till trav, galoppbommar och travhoppning på 10 meters volt.
Det märks att Cilla lagt mycket jobb på dressyrarbetet , Joelle var mycket lugnare och mer lättpåverkad från start än hon varit tidigare - kul! Man blir alltid glad av att rida den hästen, hon har så mycket vilja och tycker verkligen att hoppning är det roligaste som finns! =)

I fredags jobbade jag som funktionär hela dagen lång nere på ridskolan. Nenne fick en snabbvisit för mockning på kvällskvisten. Roligare än så vart det inte för honom =)

lördagen var det upp med tuppen igen för att släppa ut hästarna. Jag var helt slut sen fredagen så det vart det yttligare en skogstur för Nenneman med sällskap av Sara och Boris. Sara som hade lite brådis sen till påskmiddag tyckte minsann att jag kunde hjälpa till att rida Constanzia också. Så sagt och gjort - småtjejerna fick också en tur ut i skogen. Himla trevligt! =)
Sen vart det hem och ta några powernaps, vila och duscha innan man skulle till svärföräldrarna på påskmiddag. Yttligare en powenap senare så orkade jag släpa mig till några kompisar och tillbringa en trevlig kväll där =)

Söndagen hade vi bestämt att Nenne och hela dressyrgänget skulle få hoppa. Det är ju så himla mycket roligare när man är flera som hjälps åt och fler hästar som ska hoppas!

Banan var inspirerad från torsdagen men med tanke på att det även skulle passa Saras unghästar som, vissa av dem, aldrig hoppats uppsuttet förut.
Nenne, som inte fått galoppera på 3 dagar, var pigg och glad men höll sig ändå i skinnet. Han fick traggla trav och galoppbommar, 10.e metersvolten i trav och hoppa studs.

Unghästarna som skulle hoppas var Robert, Florie och Constanzia. 
Sara hoppade Robert samtidigt som mig och Nenne, dem båda gjorde det med bravur - den där lilla hingsten kan även hoppa om han lägger manken till!
När Sara värmt upp Florie fick jag äran att hoppa upp och hoppa. Herregud vilken lite ferrari, superfin! Även denna lilla (läs STORA) dressyrdonna kan ju hoppa! Hon gjorde alla övningar som om hon aldrig gjort annat, galoppbommar, upphöjda bommar och småhinder var absolut inga problem. Hon hade kunnat hoppa betydligt mer och högre, men hon är en fröken som gärna stressar upp sig och vill göra rätt... Så jag hejdade mig och slutade när hon gjort allting bra och sansat så att det blev en bra upplevelse för henne tills nästa gång =)
Lilla Constanzia, som nog också vuxit om Nenne nu, hoppades uppsuttet för första gången. Till en början var hon lite tveksam över det här med att gå över bommar, men efter lite (väldigt lite) övertalning så gjorde hon alla övningar så fint, det sista hon gjorde var att galoppera så fint över fyra upphöjda bommar! Nästa gång kommer hon kunna hoppa en enklare liten banan, hon är så orädd så fattar hon bara vad man menar så gör hon allt kanon!
Sammanfattat var det en bra dag som avslutades med middag tillsammans med Johan, mamma och brorsdottern!

Igår var jag supertrött så det blev bara ett lättare lösgörande pass med Nenneman på ridbanan. Resterande dag var jag barnvakt och mysde mest i soffan framför tv:n... =)

Herregud vilken roman detta blev...återkommer med rapport om dagens äventyr!

Kram

Kommentera här: