Sakta men säkert

Motivationen börjar sakta men säkert komma tillbaka, skönt! Hostan börjar också släppa och det är ju lite roligare och mer motiverande att rida när man kan rida mer ordentligt.. Vi får dock se hur det blir med tävlingen i Rimbo, jag tänker absolut inte starta om jag känner att han inte är helt hostfri och vi har kunnat träna lite innan.

Igår var det första passet på ett tag som jag red "normalt" , dvs jag ansträngde honom som jag brukar under ett vanligt ridpass hemma på ridbanan. Jag hade även plockat fram några travbommar som jag lagt i mitten av banan på medellinjen och en galoppbom på voltspåret som jag även kunde rida rakt över på långsidorna, som en lång anridning.
Jag började redan i traven efter att jag värmt upp lite med att rida skänkelvikningar in mot bommarna och sen trava över dem för att se att alla hjälper fungerade som dem skulle. Det gick fint - även om jag råkat göra lite långa avstånd mellan bommarna och var tvungen att gasa lite över...Det vart inge "slit och släng" utan han gjorde tempoväxlingarna fint utan att bli stressad. 
I galoppen började jag med att hitta ett bra "lagom" där jag tycker att det känns trevligt och han är mellan hand och skänkel. Bommen var mest till för att stämma av om min känsla var samma som verkligheten , det är svårt att rida över en bom om man inte har en bra galopp. Så fort hästen blir lite springig eller bakom hand och skänkel så kommer man oftast fel på bommen... Även i galoppen kändes han himla fin och under hela passet kändes han mjuk och fin i sidorna! Man får en så otroligt bra känsla på honom de dagarna han sätter den sidan till!!

Idag red jag och Cornelia ut lilla rundan i skogen. Mysigt att komma ut lite ibland också! 



Kram

Kommentera här: