Hektistk Helg

Hej allesammans!

Fredagen och helgen har varit ganska hektisk och nästan all tid har spenderats i stallet...vart annars?!?

I fredags hoppade jag igenom Nenne och kände av lite om det ens var någon idé att ställa upp på tävlingen i helgen eller om han var tok olydig. Han skötte sig ganska bra för att inte hoppat ordentligt på så pass länge, senaste banan vi hoppade var ju Köping när jag tävlade den 21 augusti... Så jag bestämde mig för att det var värt att vara med och gå in med inställningen att det skulle vara lite "igånsättning" för nästa tävling som blir en nationell i Enköping om två helger.
Sen bar det av ner till klubben för att ställa iordning för tävlingshelgen. Hemma lagom till att ta en cider och sen somna =)

Upp med tuppen på lördagen för att vara funktionär på ponnytävlingarna. Självklart fick man en av de farligaste uppgifterna - framhoppningen! Massa pigga ponnysar, nervösa ryttare och bestämda föräldrar... Men det hela gick faktiskt bättre än väntat!
vid halv ett tiden slingrade jag mig ur mitt uppdrag för att hinna med resten av dagens uppgifter som först blev att rida och klippa Nenne. Har försökt att slingra mig med att klippa honom ett tag för att det är så fruktansvärt tråkigt men han såg verkligen ut som en lite brunbjörn + att han blev väldigt trött av den långa och varma pälsen när jag red så jag var tvungen att klippa honom för att han skulle orka tävla!
Sen åkte jag och Jill för att lämna allt äckelhö och hämta nytt och fräscht hö - också ett av världens tråkigaste uppdrag...när vi väl var klara med det skulle vi bara putsa grejerna och hästarna inför tävlingen..hemma lagom till läggdags ungefär!

Idag var det då dagen D! Upp med tuppen igen för att släppta ut hästarna och sen köra ner Nenne till ridskolan och ställa honom i en box så att jag kunde vara lite funktionär innan min start.

Till den första starten blev det lite hektiskt mellan banbygge och min start så framridningen blev inte så lång som jag hoppats på..men han skötte sig bra och hoppade fantastiskt fint på framhoppningen med ett lagom sug fram till hindrena. Väl inne på banan var han ok ända tills vi kom till en vattenmatta med riktigt vatten i. Nenne som egentligen inte är den titta typen på hinder tänkte ta av som vanligt - men precis då ser han säkert att det blänker till i vattnet så han ångrar sig och slår på en tvärnit...och jag som inte var ett dugg beredd åker av och landar på svanskotan, aj aj!!

Lite öm i baken bestämmer jag mig för att rida 1,25 också , Nenne hoppar riktigt bra på framhoppningen här med, men inne på banan blev han nog lite trött (inte så konstigt kanske..) + att det ringrostiga fortfarande var kvar. Jag red in lite i botten på vattenmattan denna gång och klämde av honom för att vara säker på att han skulle hoppa och resten blev lite av och på och då kom det också två rivningar och ett skitstopp som var mitt fel, svårt att driva och sitta till när svanskotan sviker en... Inte en stilrunda med andra ord men ändå en hyffsat bra känsla.
Så summan av kardemumman var det nog den sämsta helgen resultatmässigt men ändå med en ganska bra känsla!

Nu är jag hemma och vilar upp baken innan jag ska åka upp och släppa in hästarna!

Mycket text och tyvärr inga bilder från helgen, men som vanligt bjuder jag på en gammal =)


Kram



Kommentera här: