Hälsovård * 2

Godmorgon!
 
Jag känner mig väldigt trött och mosig för tillfället, blev sen hemgång efter en fullspäckad dag igår..

Ja igår var det då alltså den stora kiropraktor/naprapat dagen. Som jag trodde så behövde både jag och Nenne knäckas till lite...
Själv hade jag blivit sne på 3 ställen mest neråt höften när jag trillade av, så benen hade blivit olika långa..konstigt att man inte märker det själv egentligen men när dem påpekar det så är det hur tydligt som helst! Hon knakade iaf till mig och nu är jag som ny igen!

Nenne hade också lite småskavanker som behövde underhållas, inget stort egentligen men med en "rundsmörjning" av Svante så kanske det blir lättare och går fortare att komma framåt i ridningen. Bla så var han lite stel i vänster bak och hela högra sidan var lite tröttare och stelare än vänster. Så nu har vi fått bakläxa på lite stretchövningar (igen!).
Jag är ju verkligen en periodare på det där med att stretcha Nenne, vissa perioder gör jag det varje dag och sen blir det ingenting alls istället för att sprida ut det med ett jämnt flow..

När vi ändå var inne på friskvård så fick jag prova ett ganska nytt magnettäcke på Nenne. I det stora hela ökar täcket blodgenomströmningen med allt vad det innebär och eftersom Nenne hade varit hos kiropraktorn körde vi bara relax programet för att få honom mjuk i musklerna. Man riktigt såg hur han gillade det och slappnade av och nästan somnade!!  

Jag måste verkligen rekommendera alla som tränar sina hästar, oavsett vilken nivå man rider på, att låta en kiropraktor/massör gå igenom sin häst med jämna mellanrum! Liksom oss människor så tillkommer spänningar mm oavsett hur bra eller dåligt man rider, hästen kanske tom har gått omkull i hagen eller liknande...Och en snebelastad häst får förr eller senare alltid förslitningsskador!
Jag märkte verkligen skillnad första gången som Nenne hade varit hos Svante och jag är helt säker på att det hjälpt mig att slippa mer kotledsinflammationer som han hade 2 ggr på rad för några år sen. Det kanske kostar en slant varje gång (Svante tar 800) men vad kostar inte veterinärkostnaderna för en sån "onödig" sak som ledinflammationer... Dessutom så uppskattar faktiskt de flesta hästar behandlingen!

Idag blir det ett lättare pass på banan. Jag tror faktiskt att jag ska longera en stund först och sen hoppa upp och rida lite barbacka. Men jag tror inte att svanskotan gillar något annat än skritt...



Kram

Kommentera här: