Sluta

Godmorgon!

Idag känns som en såndär dag när man borde stannat hemma i sängen, jag är allmänt trött och huvudet känns 3 ggr tyngre än vanligt. Men det är bara att låtsas som ingenting så brukar det gå över.. =)

Igår blev det ett litet dressyrpass på banan. Nenne var ganska mjuk men hans gamla vanliga problem med att han hänger i högertygeln var ganska tydligt idag.
 En bra övning för att få honom att ta ett jämnare stöd är att rida slutor. Så det var i stort sett det jag gjorde hela ridpasset. Började på slutet av långsidan och gjorde en volt tillbaka och fortsatte sedan med tagen bakdel in i en sluta snett igenom och sen samma visa igen. När han kändes bättre avancerade vi till trav. 
Det svåra är ju att jag själv inte får ge honom något stöd i höger förrän han bjuder ärligt fram till vänster, det absolut sämsta man kan göra är att försöka "rida igenom" höger, oftast blir det bara värre då. För mig är det lättare att tänka att han ska ta i mer med vänster... En hel vetenskap det där!
Jag vågade mig tillochmed på en lite barbacka galopp, blev inte mer än några steg i varje varv och det slog mig att det är nog första gången jag galopperat på honom barbacka på de 6 åren jag haft honom.. Det var inte skönt så jag rekommenderar det verkligen inte...men snäll var han!

Nu blir det jobb för hela slanten! 
Ha en bra dag allesammans =) 

Kommentera här: