Hoppträning (!!!)

Godmorgon!

Hektisk och lång dag igår som resulterade i att jag tvärsomna på soffan när jag kom hem och segt upp imorse, men det var det värt!

Träningen igår var faktiskt riktigt bra och temat för dagen var banhoppning på + höjd. Jag som inte tränat ordentligt på ett tag blev lite smått nervös på hur detta skulle gå...men Joelle skötte sig alldeles utmärkt och när hon är sådär fin är det i stort sett bara att åka med känns det som!
Vi fick börja med att träna på riktiga basic saker som bara måste sitta - gas och broms. Först trava in över en bom sakta av till skritt och sen trava över nästa för att sen avancera och göra det i galopp, allt på rakt spår. Efter att ha värmt upp lite på ett räcke på volt med galoppbom före och efter så satte vi igång att pussla ihop banan.
Det var ett riktig litet ridhus så man fick verkligen kämpa med att inte rida i undertempo samtidigt som man var tvungen att ha lydnaden så att man hann svänga i tid.. Jag och Joelle avslutade med att hoppa en banan med hinder mellan 1,10 och 1,30. Jag är supernöjd, bra träning för både häst och ryttare!
Till nästa hoppning måste vi dock byta bett, idag går hon på ett pelham och trots att hon inte blir stark så lägger hon sig lite i handen och kröker ner huvudet så man aldrig känner sig klar i handen, speciellt när hon börjar tycka att det är jobbigt. Det resulterar i ett lägre språng och bommar som rivs. Att ta ett uppresande tygeltag med pelham och delta gör ju inte saken mycket lättare, huvudet dras in ännu mer..Så nästa gång blir det ett bett med mindre häv =) 
 
Tyvärr blev det inte några bilder, kom på efteråt att jag kanske skulle tagit med kameran. Det är lätt att vara efterklok..!
Tusen tack Cilla för att jag får rida din fina häst emellanåt och tusen tack Åsa som alltid ställer upp och hjälper till!!

På återseende! =)

Kommentera här: