Skogsridning + Hoppning

Hej hopp!!

Jag förstår verkligen inte vart tiden tar vägen..nu har yttligare två dagar gått sen jag uppdaterade sist...

Igår red jag iaf ut en sväng med Nenne. Jag lät honom galoppera av sig ganska mycket och passade på att få honom ordentligt mellan hand och skänkel, varje gång han ville springa fortare så gjorde jag en förhållning eller saktade av om han inte lyssnade. Det fungerade väldigt bra även fast han vart lite het på hemvägen..men bara han lyssnar så är jag nöjd!

Det är faktiskt otroligt bra att rida i skogen och jag förstår inte riktigt dem som alltid sitter och harvar på banan/ridhuset dag in och dag ut..
Man kan göra nästan allt i skogen som man kan göra på banan fast med vissa kompromisser beroende på vad man har för ridvägar..Till att börja med så tycker ju de flesta hästar att det är kul i skogen och får bättre framåtbjudning. Tex. så kan man ju passa på att öva in byten när vägen svänger lite skarpare, eller styrketräna lite genom att rygga några steg upp för backar eller göra skänkelvikningar fram o tillbaka på vägen mm, det är bara fantasin som sätter gränser! Dessutom så är det bra miljöträning för hästen - Nenne har blivit mycket bättre sen jag började rida ut mycket mer på honom och jag märker direkt när jag inte ridit ut på länge, då blir han direkt tittigare även på tävlingsbanan! Och vad är lydnad om man inte ens kan få hästen gå förbi något som den tycker är läskigt?? Sen finns det ju såklart alltid hästar som är mer eller mindre livsfarliga att rida ut på som gör att man kanske inte vill ge sig ut i skog o mark..

Jaja nog om skogen, jag tror ni fattar min poäng...Idag så var det hoppning på schemat eftersom jag gärna ville hoppa igenom honom innan tävlingen på söndag.
Snälla Åsa hjälpte mig att bygga upp en trekombination med räcke - oxer - räcke med 1 och två galoppsprång emellan som jag hoppade åt båda hållen.
Tanken med övningen var att vi behöver öva på kombinationer eftersom han gärna överhoppar sig och inte når fram, dessutom är den bra om han skulle varit lite pigg (vilket han brukar kunna bli när han inte hoppat så mkt) och då istället hjälper mig att bromsa upp. Men det finns inte så mycket mer att säga än att Nenne var som en dröm att rida idag. Det var bara att åka med och njuta!!!

Åsa hade såklart kameran i högsta hugg så här kommer lite rykande färska bilder!






Kram!
 

Kommentera här: