Kallt och mer kolik..!!

Ja uscha vad kallt det är, kom precis ut från en varm och härlig duch efter några iskalla timmar i stallet, jag höll ju på att frysa ihjäl trots några stadiga lager med kläder!!

Igår morse så ringde dom från stallet igen och Nenne hade såklart fått ett till kolikanfall  + att han rullat fast i boxen, stackars liten! Vem vet hur länge han legat där?!? Jag åkte upp som ett skott till stallet och tog över att gå med honom, men som tur va så hade nog det värsta klingat av och han såg ändå relativt pigg ut (om man jämför med kolikanfallen han hade för två år sen..). Så vi vandrade i yttligare ca 45 min innan jag släppte ut honom och gav honom lite lite hö i hagen. Var uppe sen till lunch och då var han väldigt pigg och hungrig!! Så det värsta ska förhoppningsvis vara över nu..Var upp yttligare två ggr under em och kvällen och skrittade en vända till med honom.

Idag skrittade jag också bara en vända med honom för att hålla igång magen och för att mjuka upp hans kropp lite om han blivit stel av att ligga fast..tusseliten.. =/ blir nog ett besök till Svante nästa gång han kmr blev ju inte av sist.

Så hösilage teorin är utesluten och vi tror istället att han dricker för lite vatten (alla hästar är jättetörstiga när de kmr in och det är väldigt svårt att de till att dem har vatten i hagen när det bara fryser..), men vem vet det kan ju finnas massa orsaker? Har även tagit bort nästan allt krafftfoder nu ett tag, inte för att han fick så mkt innan heller..men men
Nu åker jag iaf upp på lunchen och ger honom lunchhö också + att jag ger honom lite när han kommer in vid 7snåret och sen blir det ju kvällsmat vid 9, så han får mat på mer fasta tider (den största bristen i det stallet tkr jag är att det blir lite si och så med rutinerna, därför har jag velat ha honom på fri tillgång så har han alltid mat + att han lätt tappar vikt). Det är ju tur att man jobbar i Rimbo så att man lätt kan åka till stallet när det behövs! =D 

Mycket spekulerande nu, men jag antar att det bara är att vänta och se om det kommer tillbaka och då får jag väl ringa veterinären och höra om det är något att kolla upp? Man blir ju lite lätt hypokondriskt och sjukt orolig för sin lille prins, hehe!!

Nu har jag iallafall bestämt mig för att det får bli lite si och så ridning (halvvila) fram till jul/nyår någonstans för oss och sen sätter vi igång med nya krafter för 2011, det kommer blir det bästa året någonsin det känner jag på mig!!! =D 



Vi kanske tom ska våga oss på en till dressyrtävling?? vem vet..hoppas jag bara rättat till den sneda sitsen lite sen sist.. =p

Kram

Kommentera här: