Inte enligt plan - Tävling Märsta

Gårdagens tävling gick käpprätt åt någonstans som inte är så bra, skit dåligt om man ska se till resultat listan, utesluten ur bägge klasserna... Är såklart väldigt missnöjd med resultatet, tycker att han lätt kunnat hoppa igenom klasserna utan större problem. Men det som var bra var faktiskt ganska bra och det som var dåligt var riktigt dåligt!

För att ta det från början så var framridningen/ framhoppningen inte ultimat, särskilt för en häst som Nenne som jag har fullt sjå att hålla lugn och inte få nervös och överhettad i vanliga fall. Ett VÄLDIGT trångt och mörkt litet ridhus som var mer eller mindre kaotiskt. Men så är det men inomhus tävlingar, särskilt så här års. Inte alla som har två stora fina ridhus :-)

Han var väldigt spänd i bägge klasserna men trots det var han hyffsat lätt att påverka mellan hindrena och hoppade ändå ganska bra och fokuserade faktiskt på hindrena och taxerade någorlunda själv. Något han inte brukar göra när han blir stressad när han bara stänger av och kör sitt eget rejs...
Han behövde mycket support runt hela första klassen och det första stoppet kan jag ta, vi har inte tävlat på några månader och det var en vattenmatta som solen lyste på. Jag hade lite långa tyglar och hann inte korrigera, inget konstigt med det... Det andra stoppet i den klassen var ett riktigt fulstopp på sista i grunden, han bjöd men stannade sen i sista sekunden. Hade jag varit beredd och ridit på hade han säkert hoppat, men o andra sidan skulle jag inte behövt göra mer än vad jag gjorde..

Till andra klassen red jag ännu mer bestämt! Ettan var samma som förra klassens sista hinder, han tänkte stanna igen men nu var jag beredd, lite trubbel fram till tvåan men han hoppade den utan bekymmer ändå och sen stopp på trean som var ett plank...kände tidigt bägge gångerna att han stog emot, han som inte brukar stanna för att han tycker att hindrena är konstiga utan mer för att han är ofokuserad. Blev lite paff att han faktiskt gjorde så och tycker fortfarande att hans nya beteende är lite udda, tog tvåan på väg ut och det var inga som helst problem...

Väldigt skönt att jag gjorde vet. checken för inte så länge sen så jag vet att han är ok fysiskt och med tanke på att han var väldigt fin i övrigt och sprången var ok så tror jag mest att det är hans hjärnspöken som visade sig. Trots att jag haft honom så länge fattar jag inte alltid hur han tänker. .. ;-)

Träning på fredag igen så vi får se vad han gör då, om han är tillbaka till normal eller om nått är fel!


Lång väntan, tur att solen sken på oss!
Tack bästa Åsa och Meja som hängde med! En riktigt trevlig dag trots motgångarna :-)

Kommentera här: