Fredagens hoppträning

Godmorgon!

Igår var det då dags för hoppträning igen. Tyckte att jag kom upp till stallet i hyfsat god tid, men icke för då hade djuret tappat en baksko. Nog för att jag kan slå på dem igen men det tar ju sin lilla tid. Särskilt i bak med sido kappor och läskigt lite att sömma i.. Nog om det. Stressade upp till lite förseningar ändå.

Fick hjälp när jag värmde honom. Få honom jämn på bägge tyglarna. Tänka rak häst hela tiden, även när jag svänger. Det är framförallt vänster som yttersida som jag vill åt. Fungerde ganska bra!

Hoppningen i sig var mycket relaterat, eller bara relaterat faktiskt. Både på rakt och böjt spår, hitta rytmen och kunna variera antalet språng.

A tyckte att Nenne var super, han var väldigt nöjd med honom. Jag tyckte att han var okej...bra men inte fullt så mjuk och lydig som jag vill ha honom. Arnold påpekade dock att det är lite Nennes stil att köra omkring så där och vi ska inte plocka bort allt, bara tills det fungerar. Så Nenne inte lessnar helt på oss, sant. En glad häst är en bra häst!
Mest nöjd var han med att även när det inte är fullt så bra så reder vi oftast ut situationerna ändå, utan katastrof som följd.... kämpa med djuret och inte bara emot är ju faktiskt något jag försökt jobba på en del förra året. Skit i hur det ser ut och rid!

Jag är mest nöjd med att bytena faktiskt fungerade hyffsat. Nu är han, oftast, med på noterna och byter i sväng, även om det ibland bara blir i fram...Nu vill jag att han ska lära sig byta på rakt spår också, eller lättare böjda spår som i övningen vi gjorde igår. Men än så länge får jag vara glad för det lilla. Sent ska syndaren vakna!

Vet inte hur jag lägger upp filmer från telefonen så håll tillgodo! Det kommer :-)

Kommentera här: