Träning, klippning och en till Clinic

 
Hej hopp!
 
I rubriken kan man säga att helgen sammanfattades lite kort!
 
I Lördags åkte jag till John och tränade, jag skulle vara där kl 09,00 och fick för mig att jag skulle hinna klippa Nenne innan träningen. Resultatet resulterade i ngn slags zebra randig häst med pudelben eftersom jag bara hann klippa ner till knäna och att jag sladdade in på gårdsplanen vid halv 10. Så kan det gå!
Klippningen tar jag tag i igen tills det är dags att åka till Heby och tävla..
 
Träningen i sig gick ganska bra, det vi behövde hjälp med genomsyrade hela passet - han är okej så länge jag inte kräver jätte mycket men när jag kräver "lite till" så blir det bråket from hell som uppstår. Ingenting fungerar, metodiskt bara fortsätta och inte bli arg på honom. Skickligheten måste vinna över styrkan..
 
Efter att jag värmt Nenne lite ville John sitta upp och känna på honom. Han var inte jättenöjd om man säger så, varken John eller Nenne med för den delen..!  Så fort man kräver lite så slår Nenne bara mot bettet, blir stark och olydig (särskilt när han är lite pigg som han var i lördags).
Jag fick tipset att longera/tömmköra honom inspänd på volt med vanliga inspänningstyglar innan jag sitter upp. Bara kräva att han ska svara fram direkt när jag ber om det och ta tillbaka på en gång när jag ber om det. Då kan han bråka bäst han vill med inspänningarna utan att jag ska behöva bråka med honom allt för mycket. Han måste respektera bettet. Hålla mest på ytter och bara svänga med innertömmen.
 Efter en stund fick jag sitta upp igen och vi jobbade mycket med att kunna svänga honom. Vi hoppade många låga hinder med skarpa svängar både före och efter. Hoppade även Roffes övning med bom - 5 meter oxer - 3 meter bom och som avslutning en serie på rakt spår med bara låga räcken och bommar.
 
Väldigt nyttigt för oss båda och nu har jag fått lite mer tips och inspiration hur jag ska träna vidare!
 
Tur att han är söt...
 
När jag kom hem trimmade jag Florie en stund på ridbanan. Hon jobbade på jättefint!
 
I Söndags fick båda vila och jag åkte med Sara när hon och Robban skulle rida Clinic och ta emot sitt pris från kvalitén. Himla trevlig och vilken anläggning vi var på! Drömmen om man säger så.
 
Nej nu ska jag sätta fart! :)
 
 
 
 
 

Kommentera här: