Söndags hoppning

Upp i tidig arla igår igen. Klockan 09,00 hade jag och Åsa en hoppdate hemma i Naomis ridhus. Tar bara 20 minuter för mig att köra och det är ju så himla mycket trevligare att hoppa med sällskap!
 
Döm av min förvåning när det redan stog en transport parkerad utanför ridhuset, hoppas att det bara inte är en dressyrtant var min första tanke. Men det var det inte serru, det var två ambitiösa hoppryttare (vad annars, hihi) som redan hade plockat fram en väl genomtänkt övning. Perfekt!
Övningen i sig var väl egentligen lite mer styrke/teknik övning för hästarna än vad vi tänkt oss men man tar vad man får och det var bra övningar så det var bara att köra =)
 
Började med att värma upp över en lite bock på volt åt bägge varven för att sen gå till två små räcken på diagonalen med galoppbom framför och efter. Efter det hade dem byggt upp en läskig studs på voltspår och sen skulle man pricka den andra bocken som vi värmde upp på. Vänster varv gick bra när, särskilt när piloten höll lite mer på yttertygeln. Eftersom han gärna vill landa i fel galopp så fuskar jag gärna och "drar" in honom i rätt galopp - Igår var han så städad och fin att jag inte behövde göra det!
Högern var lite svårare, inte lika mycket stil, lite mer finess och prickade alla hinder gjorde vi ju!
 
Avslutade med att höja räckena på diagonalen lite, 105 och 115 mätte Åsa dem till, för att bara känna hur han kändes på "vanliga" hinder. Han var över förväntan! Lyssnade ganska bra och hoppade avspänd. Passade på att prova svänga lite kortare svängar och det fungerade bra. Ibland när han inte tar förhållningarna hamnar vi lite i botten, inte katastrofalt nära för gårdagens höjd men lite att finslipa på.
Hade "garderat" mig med babypelhamet med dubbla tyglar och han gick riktigt bra på det.
 
Kom på efteråt att jag skulle tagit lite bilder o filmat lite, men det får bli till nästa gång =)
 
Veckans plan;
 
Måndag - Nenne longera/tömmköra, Florie trimma på banan
Tisdag - Nenne lösgörande på banan, Florie trimma vidare
Onsdag - Nenne vila, Florie spekulanter
Torsdag - Nenne trimma, Florie vila (?)
Fredag - Nenne hoppa igenom lite, Florie får kanske ta några skutt också
Lördag - Nenne jobba igenom inför tävlingen, de som känns behövs. Florie ut.
Söndag - Nenne tävling 120, 125 Heby! Florie vila.
 
Får som vanligt se hur den håller... =)
 
 
 

Kommentera här: