Skavsår

Halloj

Måste börja med att inleda med att herregud vad min häst har skavsår överallt, vad ska man göra åt det?!?
Han har skav på bogen från täcket, på halsen från tyglarna, på magen från mina vader och från sadelgjorden... Jag blir alldeles galen, det är ju inte så att han har grejer som sitter dåligt!
Det är alltså inga "riktiga" skav så det är sår, utan allt hår är bortnött på dem platserna..

För skavet på bogen försöker jag byta täcken lite nu och då, problemet är bara att jag bara har två tjocka innetäcken, så nu får han stå med två mindre tjocka istället. Och sen öser jag på pälsglans så att friktionen inte ska bli så stor mellan täcket och pälsen. Har för mig att jag provat en såndär bogskavgrej en gång i tiden och att det inte fungerade, men kanske värt att prova igen. 
Samma med sadelgjorden, försöker rida lite varierat med magplattan och vanliga gjorden, där kan man ju inte direkt ha pälsglans, kan bli lite väl halt då kanske.. =)
Tyglarna och mina skänklar kan jag ju inte göra så mycket åt, jag rider oftast med riktiga läderchaps eller om det är kallt termobyxor, variation där också alltså..

Tips mottages tacksamt om hur man motverkar allt skav!

Mycket om skav men jag börjar bli smått desperat, kan ju inte vara så trevligt för honom + att han ser ju hemsk ut!! =)



Igår vart det ett lättare pass på ridbanan i kylan. Jag bestämde mig ganska fort för att barbacka var nog det bästa alternativet en kväll som igår. Så på med massa täcket och kläder och bara rida lite lösgörande. Mycket trav där jag hela tiden försöker få honom lång och låg!

Idag blir det nog tyvärr ett liknande pass, men på Onsdag är det träning igen!!
Längtar till nästa veckan när bilen är lagad igen =)

Kommentarer:

1 Eleonor:

skriven

Hej! Jag använder en "bogskavsgrej" och den funkar jättebra på min häst. Enda nackdelen är att den blir väldigt elektrisk så hon gillar inte när man tar av den. Rekommenderas!

/Eleonor

Kommentera här: