Lång och låg

Halloj!

Igår när jag kom till stallet så hade jag tänkt longera lite, men eftersom jag inte har någon egen longeringsgjord och gummisnodd (har lixom aldrig blivit att jag köpt eget) så hittade jag ingen att låna. Kom på att den jag brukar "sno" av har visst flyttat sina grejer, undrar vem det kan vara... Åsa kanske? =)

I vilket fall som helst så fick jag lägga på sadeln och sitta upp. Dagens fokus var bara att han skulle få jogga lite och mjuka upp alla gamla stela muskler. Så lite volter som möjligt utan mest trava på kvartslinjerna och hålla honom rak och ha ett jämnt stöd på bägge tyglarna.
Döm av min förvåning när han redan de första travstegen hade hittat en helt ny nivå av lång och låg, till en början var det lite knackigt och det kändes som att han inte riktigt förstog själv vad som hänt.. Jag försökte bara stötta och hjälpa till att hålla takten tills han hittade den själv. Det tog ett tag, så det blev mycket "minitrav", men efter ett tag hittade han det mer och mer, duktig pålle och väldigt stärkande arbete för honom. Det kändes verkligen att han fick ta i!
Idag tänkte jag fortsätta i samma spår och om han känns fin så ska jag även försöka sätta lite mera tryck i traven, han ska fortfarande vara låång och lååg =)

Så himla skönt när man kan jogga dem lite på banan och slipper åka till ridhuset för vanligt "vardagsarbete", dock hade ett par snösulor till Nenne suttit fint nu..men om snön håller i sig får vi ta det till nästa gång!


Jag har ju också så gott som lovat att ställa upp i klubbens lokala dressyrtävling senare i vår...man har ju några svaga ögonblick i livet ibland där man råkar lova saker, hihi! Men det ska faktiskt bli roligt! =)

Kram

Kommentera här: