Hoppning

Igår var det ju hoppning som gällde! Måste säga att enda nackdelen med att stå i ett dressyrstall är ju att varje gång man ska hoppa får man släpa fram hindrena och när man är klar är det bara att släpa tillbaka dem...man får se det som ett ordentligt träningspass, så egentligen är det kanske en fördel..! =)
 
Igår släpade jag iallafall fram en studs med 5 hinder + en travbom innan (det du Åsa, jag travhoppade!) på medellinjen. Som uppvärmning la jag bara en galoppbom innanför spåret. Jag har faktiskt tagit en bild på hela spektaklet men i vanlig ordning går det inte att ladda upp bilder från telefonen och inte via den här datorn heller..suck!
 
Började som uppvärmning med att skritta ganska länge och se så att han svarade ordentligt på de framåtdrivande hjälperna, gick sen till trav och gjorde samma övning tillsammans med mycket serpentiner och bågar för att få honom mjuk. Direkt när jag började galoppera så la jag till galoppbommen, växlade upp rätt rejält på långsidan utan bommen för att sen bara samla upp lite och galoppera över bommen på andra långsidan. En övning vi fick göra hos John när vi var där. Han kändes riktigt fin!
När vi väl kom till studsen så vet ju gammelman att detta är en ganska jobbig övning, han travar på ordentligt fram till första hindret och sen stannar han upp lite, så man får försöka vara med utan att jaga på honom för sen vet man att det kan gå undan.. =)
Till en början gick det ganska fort igenom men när han blev lite tröttare så hoppade han den superfint, blev endast hinder på runt 50 - 70 cm för att bara gymnastisera igenom honom.
Vi tog alla hinder 4 gånger, vilade ca 1 - 2 minuter och gjorde om övningen 3 ggr, avslutade med att galoppera över bommen ngn gång igen - han fick upp lite flås men inte överdrivet mycket, totalt var vi väl igång i ca 50 minuter.
 
 
Idag blir det nog bara en lagom jogg i skogen eller på ridbanan =)
 

Kommentera här: