Provsvaren

Halloj!

Äntligen har de efterlängtade provsvaren kommit!

Efter att ha gjort ett lungsköljprov så visade det sig att Nenne har en inflammation i luftvägarna. Att dem får detta kan bero på dålig stallmiljö och/eller dåligt hö.
Troligtvis kommer Nennes inflammation av det där jäkla skithöet som vi fick in i mitten av augusti. Jag tycker att vi kom på att det var dåligt i ganska god tid, men han kanske var känslig mot just mögel..verkar inte bättre iallafall...
Stallmiljön i Kundby tycker jag att man absolut inte kan klaga på, bättre än på många andra ställen jag vet, så det känns inte troligt att det är det som spökar. 
Hästar som fått detta kommer alltså alltid vara extra känslig mot damm, mögel mm i fortsättningen.
Känns totalt onödig i vilket fall som helst!!

Nu blir det kortison kur i 3 veckor tror jag veterinären sa. Han ska även avmaskas även fast maskprovet inte visade något, tydligen kan mask också ställa till det såhär..
Så imorgon ska jag åka in till Ultuna igen och hämta (läs köpa en svindyr) mask som man använder för att ge kortisonet och recept + prata med veterinären. Hon lät iallafall ganska hoppfull och på henne verkar det som att han kommer att kunna ridas helt normalt i framtiden - ju bättre kondis desto bättre. Dock så kanske han behöver en kortison kur då och då om hostan kommer tillbaka - men jag hoppas verkligen inte det!!

Så det blir till att göra lite ändringar, tex ska jag börja med att gå över och ge halva givan grovfoder med hösilage istället för hö. Eventuellt blir det att gå över bara på hösilage senare, känns som att det kanske är bäst att vaccinera mot botulism först.
Någon som har en "hosthäst" får gärna ge tips på hur man ska göra! Är något krafft foder bättre/sämre att ge tex? Vilket strö är bäst? Blir nog några frågor till veterinären imorgon..

Vet inte om jag är så glad över provsvaret, men det är iallafall skönt att veta vad det är. Nu kan vi äntligen börja behandla mot något!! Så är det bara att hålla tummarna för att det håller sig i schack i framtiden..!!

Det är förövrigt väldigt bra med en träningsdagbok/blogg. Den har hjälpt mig väldigt mycket nu när jag kan gå tillbaka och kolla hur allt började. Pluggade faktiskt på lite innan klinikbesöket i måndags så jag kunde berätta allt i rätt ordning för veterinärerna... =)


Min fina lilla pålle, hoppas han blir bra nu!!

Kram

Kommentera här: