Inhalator

Godkväll!

I kväll blev det alltså en till tripp till Uppsala för att hämta ut Nennes hemgångsråd, recept och "inhalator". Passade också på att åka till sjukhuets apotek, det enda som var öppet, för att hämta ut medicinen. Det är två typer av medicin och väldigt mycket att hålla reda på med doseringen. Som om inte det vore nog så är ju Nenne såklart hysteriskt rädd för inhalatorn... det är inte nog med att den ser läskig ut - den låter konstigt också!!


 bild snodd från ... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1100500

Såhär ser den alltså ut och man kopplar lixom en människo inhalator till den och "puffar" in i hästinhalatorn, sen håller man den mot ena näsborren och hästen ska andas in medicinen. Ni som känner min häst kan ju förstå att detta var lite lätt problematiskt... Men med Inas hjälp, mycket godis och lite tålamod så gick det bra. Några ggr var han påväg över oss och ut ur stallet, men efter att vi backat upp honom i hörnet i boxen så höll han sig där, det får nog bli tekniken ett tag framöver tills han vänjer sig. Till att börja med ska han ha totalt 20 "puff" 2ggr om dagen, alltså 40 puff på en dag, så vänja sig lär han nog göra...

Efter att ha läst hemgångsrådet så känner jag mig faktiskt lite bättre till mod. Veterinären hade förklarat väldigt bra hur det ligger till och vad jag förstår så har Nenne en lite mer ovanlig typ av inflammation. Orkar inte direkt gå in i detalj (kan inte heller för jag har inte riktigt fått grepp om allt...) men tydligen så är det så att ifall människor får denna typ av inflammation så betyder det oftast att man är allergisk mot något och förmodligen är det så i Nennes fall också. Som vi listat ut tidigare så är det förmodligen möglet som gjorde det och nu ska jag "bara" försöka hålla allt så mögel och dammfritt som möjligt.

Nu får jag börja rida lite lättare igen också!! Lycka!!

Nu måste jag gå o lägga mig så att jag orkar åka upp till stallet tidigt imorgon och "puffa" innan jobbet... =)
Önska mig lycka till!!

Kram

Kommentera här: