Morgonstund...

Godmorgon!

Sitter precis och väntar på att kaffet ska bli klart så jag kan äta lite frukost innan stallet.
Idag nalkas det uteritt med Åsa - trevligt! Hoppas bara att Nenne kan sköta sig nu när han inte varit ute så mycket på ett tag. Allt kan vara läskigt då tycker han.. =)

I veckan har det inte direkt hänt så mycket. Vi har kört på med våra skritt/trav pass. Han sköter sig alldeles utmärkt!
 Igår hjälpte Ina mig lite på ridbanan och gud vad nyttigt det är! Vi övade mycket på att bibehålla takten och att han skulle bli lyhörd för hjälperna, så det blev en del skritt-trav övergångar. Jag skulle tänka på att vara still och slappna av i armarna (slappna av i armarna har man ju aldrig hört förr..hehe)
Skritt är verkligen en underskattad gångart och man kan få igenom så himla mycket där. Dom flesta, inklusive mig själv, nöter ju helst på i trav eller galopp.
Visste ni tex att det är "jobbigast" för hästen att jobba korrekt i skritt eftersom skritt är fyrtaktig och varje gång hästen måste ta ett steg så får den bära upp hela kroppen? I trav som är tvåtaktig så är det ju två ben som får bära upp samma vikt. Jag har säkert nött på om detta förut men jag blir lika förvånad varje gång jag faktiskt kommer åt honom ordentligt i skritt (hans svåraste gångart) och påminns då om hur nyttigt det faktiskt är..
Summan av kardemumman så har Ina målat in sig i ett hörn så att säga, mer Ina hjälp tack!! =)


Idag blir det sadelmagasinet och jag hoppas verkligen att jag hittar något! Jag har några span iallafall... =)

Nu måste jag hälla i mig kaffet o rusa till stallet



Kram


Kommentera här: