Framtida planer..

Låter kanske mer roligt än det jag tänker skriva om...Men jag tänkte försöka presentera någon form av tränings och tävlingsplanering, dels för att jag måste lägga upp en ny planering eftersom den gamla sprack ganska rejält och dels för att ni kanske tycker det är kul att se vad jag har för planer.. =)

Jag har ju, som ni vet, börjat skritta Nenne och nu har han skrittat i snart 1.5 vecka, två veckor om man ska räkna med när jag började gå med honom. Såret ser fortfarande fint ut och det verkar inte alls vara någon fara med att han rör på sig mer nu. Benet är lite svullet emellanåt nu när han inte har bandage upp på hela benet längre. Jag brukar linda det med back on track emellanåt så att svullnaden ska gå ner, det fungerar rätt bra! Och så tempar jag honom varje dag innan ridning för att vara säker på att det inte blivit någon infektion eller liknande..
Så nu tänkte jag att jag ska börja trava honom i veckan. Tyvärr är ju det ganska halt och dåligt underlag ute för tillfället så det blir nog lite mer ridhusridning igen..känns lite jobbigt att behöva sitta och åka till ridhuset för att kunna trava litegrann, men vad gör man inte?
Jag hade tänkt att han skulle vara tillräckligt igång för att kunna vara med på hoppträningen den 30:e mars. Det är bara två veckor dit och självklart tänker jag inte rida något hårt träningspass, mer bara att vi ska komma igång och som vanligt med Nenne så behöver man ju avdramatisera det där med bommar när han inte hoppat på ett tag..Så det blir nog bra att han får komma ut och lufta sig lite!

Första tävlingen blir nog inte förrän i mitten av April, såg att Björklinge har tävlingar den 10/4, så vi kanske får börja med den och sen blir det nog Rådmansö den 22/4.
Nu är jag ju en ganska tråkig människa när det gäller tävlingsplanering. Jag är inte någon sån som sitter och planerar i minsta detalj utan tittar lite månad för månad och ser vad som finns att välja mellan och sen bestämmer jag mig efter hur han känns osv...
Men planen är att han iaf ska gå en eller två 1,10 för att mest komma ut och känna på tävlingsatmosfären igen och sen kör vi på med några 1,20 och efter det någon 1,25 och sen är planen att efter sommaruppehållet (juli) så ska vi kunna starta några 1,30!
Temat detta år är iallafall att utmana mer, oavsett vilken klass vi kommer starta. Jag har ju alltid försökt att rida lite mer "skolrundor" med honom, men nu när han blivit så fint så ska vi väl kunna rida för lite bra resultat också!!

Han kommer inte att få jättemycket sommarvila i år, då den kom ofrivilligt nu istället. Men någon vecka kommer det bli iaf när jag åker bort. Dessutom föredrar jag vintervila, är lixom inte lika motiverande att rida i mörker och elände.. =p

Glöm inte att att låta hästen "vila" mellan tävlingarna. På sommarhalvåret blir det oftast mer tävlingar och då får man kanske dra ner lite på träningarna och allt trimmande och bara underhålls rida lite mer, dvs inte trimma timme efter timme och dag efter dag..På vinterhalvåret är det tvärt om, då finns tid att trimma och bygga upp hästen för tävlings säsongen. 
Glöm inte att variera underlag så mycket ni kan för senor och leders skull och att låta hästen vila emellanåt, träningen faktiskt bryter ner musklerna och vilan bygger upp dem igen!
Och sen får ni såklart inte glömma att ha kul och klappa om era hästar då och då (varför inte varje dag?!?)..!! =D


Ja då blev det några kloka ord på slutet också.. Nu ska jag gå och duscha och kolla på gårdagens avsnitt av Chuck!

En liten bild bara för att..han är så söt..!

Kram


 

Kommentera här: