Skogsbus och provridning av sadel

Hej hopp!

Igår blev det då första provturen i Equipe sadeln som jag lånat hem. Jag o Sara red lilla rundan i skogen och passade på att hoppa lite över en stock som ligger tvärs över stigen (eller ja vi fick hoppa av och räta till den lite så att den numera ligger tvärs över stigen...) Kul tyckte vi och hästarna!

Idag var det dags för provrunda nummer två och lite mera seriöst dressyrarbete. Fokuserade på att få honom lösgjord och lyssna ordentligt. Han är ju fortfarande lite pigg och "oriden" sen halvvilan och blir lätt lite springig och tycker att han "kan själv" när jag försöker inverka lite.. =p Han blev väldigt fin mot slutet, även fast vi bara jobbade på i ca 30 minuter.

Sadeln känns bra att rida i, känns lite liten men jag tror det är för att jag som sagt är van med större kåpor.. Jag tror att den ligger ganska bra på Nenneman. Var lite osäker på om den kanske hamnade lite nära manken och klämde lite när jag satte mig i sadeln men efter jag pratat med henne i affären och visat lite bilder så tror jag att den ligger ganska bra trots allt!
Men jag tänkte ta det lite piano med sadelköpandet eftersom jag har en annan att rida i så länge så behöver jag inte stressa och köpa "första bästa".
Idag tittade jag lite mera på några begagnade sadlar som är mer i rätt prisklass än de 14.400 som Equipen kostar, och som hon i affären trodde kunna passa. Bla så tror jag att jag kommer att låna hem och prova en Jaguar (den är dock fel färg..svart), en Tolga och en Cobra. Men väntade lite eftersom Cobran är ute på prov hos en annan (som inte ville ha den) och dessutom har jag inte tid att lämna tillbaka dem i veckan. Så jag får hoppas på att dem är kvar när jag kommer tillbaka, annars har det säkert kommit in några andra fina sadlar istället =) Men jag hoppas ganska mycket på Cobran för den var prissänkt till ett bra pris!
Måste säga att det verkligen är smidit med Sadelmagasinet när man kan låna hem och prova sadlarna och dessutom få lite tips och råd utan att känna sig "tvingad" att köpa på stört som man ibland känner när det kommer ut en sadelprovare med massa sadlar! Självklart kan man boka tid för inpassning med dem också så man vet att sadeln man vill ha verkligen passar. Men här har man som sagt lite mer tid att känna och klämma innan man bestämmer sig =)




Kram

Kommentera här: