Longering på schemat

Idag har det varit en seeg dag, känns som om det aldrig blev ljust innan det mörknade igen..

Jag bestämde mig ganska fort för att det skulle bli longering idag då endast halva banan var bra och underlaget ute var dåligt.
Longering brukar inte vara Nennes starka sida då han gärna springer och tittar på annat istället för att koncentrera sig på att arbeta (röst kommandona är han dock grymt duktig på). Men jag tycker att det är ganska bra att kunna longera emellanåt för att hästarna ska kunna hitta sin egen balans och form och därför har jag övat ganska mycket på det den senaste tiden,med en ganska lös gummisnodd som inspänning, och idag tror jag att poletten trillade ner!!
Han jobbade på jättebra med bakbenen och var lång och låg nästan hela passet tom i galoppen, duktig häst!!
Det är så himla kul att se förändringen på honom när han är på sitt bra humör och man ser så tydligt att den högra sidan (som ofta upplevs som svår) verkligen är den starka och BRA sidan! Något som är svårt att komma ihåg när man sitter och kämpar med att det är svårt att svänga, ställa och böja till höger. Då ser man ju också givetvis hur mycket det fuskas i det "lätta" varvet vänster...Så något jag kämpar med mycket när jag rider är att jag ska rida fram till vänster tygel och inte böja igenom höger för jag vill ju att han ska bli lika stark i vänstern. Egentligen ganska logiskt men det blir ju lite av en reflex att man vill lossa högertygeln när han är starkare där..och vips när han är rakriktad och igenom blir det superlätt att ställa, böja och svänga åt alla håll!
Att ridning är så enkelt men ändå så svårt!!

Det verkar inte gå att ladda upp ngn bild för tillfället så ni får bli utan.. =p

Kram

Kommentarer:

1 Christin:

skriven

Men guu va roligt med mera bloggar att läsa! sån´t gillar ju jag ;) Stora kramen!

Kommentera här: