Frisk häst och en plan

Var som sagt inne på kliniken igår och gjorde en hälsokontroll på det gamla djuret. En vanlig standard "besiktning" kan man säga. Kolla igenom honom, longera på volt och böja högt och lågt. Lite små reaktioner både fram och bak på olika ställen, men så små att det inte ens är något att behandla ( jag tycker att det är konstigt när dem inte reagerar...prova sitta på knä på golvet o sen resa sig och springa iväg som ingenting..skulle inte tro det, hihi).
I vilket fall som helst så räknas djuret till frisk och jag kan med gott samvete börja bygga upp honom inför våren och sommaren!

Eftersom tid i bilen är tänkar tid så har jag lagt upp en liten plan över hur uppbyggandet ska gå till.
Till en början blir det en hel del longering/tömmkörning, både hela pass och som uppvärmning. Ska bara införskaffa mig en egen gjord först... vi ska förstås jobba på att få loss honom ordentligt i ryggen. Det kommer bli en hel del galopp, dels för konditionens skull och dels för att galopp inte sliter lika mycket som trav.. Det är en liten plan att börja med!
Jag älskar ju träningsfilosofi och se hur allt fungerar och hur det reagerar på träning osv, tror jag ska skaffa mig en ny bok och uppdatera mina medelmåttiga kunskaper. Intressant är vad det är! :-)




Han måste förövrigt klippas det lilla djuret. Jag skämms ju när jag åker iväg med honom nu, han ser rent ut sagt förjävlig ut! Det ska ju vara en till köldknäpp nu i helgen o sen ryker nog pälsen. Jag har ju tusentals täcken som får visa vad dem går för... ;-)

Kommentera här: