Lycka + efterforskningar

Halloj!

Igår fick Nenne nya skor, så nu ska han vara fin och fräsch i fötterna inför de kommande helgerna iallafall!

Efter det tog jag med spänning ut honom på ridbanan och började longera, väntade på att en hostattack skulle komma - men icke! Så himla skönt!!!
Efter han var uppvärmd satt jag upp och trimmade lite. Det är lite skrämmande hur man rider på träning / hemma. Sist på träningen tyckte jag att Nenne fortfarande var lite stel och inte helt loss efter första rundan. Rundan var okej men långt ifrån så bra som vi kan... Jag fick då order om att gå in på volt, flytta rumpan och lossa honom lite - ta riktmärken som tex bajstunnan så han ska slå i bakfoten i den när vi rider förbi.. precis som jag försöker träna hemma för att hitta lite motivation för att känna att han verkligen gör som jag säger när jag säger det. Efter 5 minuter på träningen kändes Nenne superfin och andra rundan vi hoppade blev kalas. Igår när jag satt upp tänkte jag att jag skulle ta igenom samma sak, han gjorde som jag bad honom om men det blev ändå inte bra, han fuskade på något sätt ändå hur mycket jag än kämpade... Det måste ju betyda att man rider bättre på träning än hemma, det kan gå 10 varv innan man upptäcker att man kanske ska byta taktik eller bara skärpa sig och rida lite bättre.. Något att tänka på när man rider hemma kanske - försök sluta traggla mer än nödvändigtvis, rannsaka dig själv, ämdra felet, rid bättre och vips så fungerar det.. konstigt.. hihi!

Fortsättningsvis på Nennes hosta så började jag leta efter lite alternativ, ej karensbelagd, "medicin" och hittade detta  http://www.hippovitae.se/, Nostrilvet heter det och ska hjälpa till att lindra hostan, eller snarare i det stora hela hjälpa till att inte ta upp de elaka artiklarna som är allergiframkallande och jag förstår det hela rätt.. =) Värt att prova! Det är inte helt karensbefriat, utan har en rekommendation på 96 h här i Sverige =)
Annat intressant som den trevliga kundtjänsten berättade för mig (som veterinären inte nämnt) så spelar det ingen roll med hästar om de är allergiska mot pollen, mögel, damm etc för även om de är mögelallergiker i grunden så kan dom reagera mot pollen allergenerna också (som jag förstår är det också därför man inte kollar upp mer noggrant vad hästen exakt är allergisk mot). Bra att veta och intressant i mina öron =)

Idag har jag inte direkt bestämt hur Nennes upplägg ser ut, men det blir något i den lugnare stilen för att orka med helgen, och så lite packande förstås! Vi vet ju inte än om vi ska stanna kvar eller inte så det blir en massa "ifall att" saker att ta med.. =)

Håll tummarna för oss i helgen!!

Kram

Kommentera här: