En helg som passerat

Jaha så var det redan tisdag igen..!

Efter hoppningen i lördags så fick Nenne gå en tur i skogen på Söndagen. Vi lyckades såklart att pricka värsta spöregnet, tur att jag var beredd och hade tagit på mig regnbyxor, vi var ganska blöta när vi kom hem - lagom tills det slutat spöregna såklart.. =)

Igår hade jag bestämt mig för att rida igenom honom lite och försöka hitta tillbaka till den där fina känslan vi haft tidigare.
Jag började med att longera honom lite och jobba honom från marken, den träningen ger verkligen resultat och redan när jag precis suttit upp kändes han bättre och mer framme än tidigare i veckan.
Jag hade också plockat fram en vattenmatta som jag jobbade med under nästan hela passet. Först skulle han bara gå över den som vanligt och sen vecklade jag ut den (vattenmattan är egentligen en blå reklamskylt  som Åsa tagit till stallet, ser ut som en vattenmatta men är lite större/bredare än en normal..) och red över den åt "fel" håll, på långa ledden.
Jag gick in på en åttvolt och varje gång jag var i mitten på åttan så red jag över vattenmattan. Superbra att träna så att man verkligen ser att man har hästen inramad ordentligt. Jag började i skritt för att sen trava, sakta av till skritt rida över mattan för att sen trava över mattan, fatta galopp rida runt sakta av... ja ni hänger nog med i tanken..många övergångar blev det..! Vi avslutade med att vi även kunde galoppera över mattan, fast då på en vanlig volt, han stressar så lätt upp när man tränar byten och det ville jag helst undvika =)
Summa summarum så blev det en hel del övergångar, se till att hästen är inramad och framme för skänkeln och avsluta med att trava av på volter och serpentiner för att få honom lösgjord. Det var en mjuk och fin häst som travade av i slutet av passet =)

Idag blir det nog en till tur i skogen, ev. rider jag ner till ridbanan och trimmar lite lätt efter beroende på hur han känns. Sen på Onsdag blir det hoppträning och den sista riktiga genomköraren innan dessa två mastodont tävlingshelger som väntar!


elindaphoto..

Ha en bra dag för det är Soool!!
Kram

Kommentera här: