Tankar

Hoppade som sagt igår.
 
Hade bestämt mig för att bygga fram en trekombination och "fläska på lite", hihi! Inte riktigt min stil när jag hoppar hemma men ibland måste man prova!
Blev räcke - två galoppsprång - oxer - ett galoppsprång - räcke. Tanken var att göra oxern ganska stor och bred, dels för att vi inte hoppat så mycket stora hinder i år och dels för att de vad Nenne sa om det...
 
Värmde upp ganska simpelt och nötte inte på något, banan är ganska tung för tillfället och jag ville inte ta ut honom allt för mycket. Hoppade fram på en liten cavalettibock och första hindret i trekombinationen.
När jag sen hoppade kombinationen hoppade han hur fint som helst, vilka fina språng! Låg på lite men hoppade helt super. Tänkte att det här blir inte några problem att höja...men se.. så fort hindrena blir lite högre (låg på kanske 130 med en ganska bred oxer) tvekar han. Vi kommer in bra och han bjuder men sen blir det stopp. Gjorde ingen stor grej utav det hela utan sänkte ner och tog det igen. Då hoppade han med ganska mycket support, många klappar och klar!
Det är alltid så lätt att skylla på saker som att banan var lite för tung, det är paraplyn ute, jag drev för lite mm...men faktum är att det går inte att förhållandena omkring alltid kan vara perfekta.
Det är så svårt att veta hur mycket jag ska pressa honom när man verkligen känner att han tycker att hoppa är livet och sen så vill han plötsligt inte mer, det kan ju även vara på låga hinder. Att han är 18 känns inte heller som någon bra ursäkt... kroppsligt blir han bara bättre och bättre. Han kanske bara har blivit en gubbe som tjurar ihop emellanåt ;-) Nej men jag antar att det bara är att fortsätta som jag gör...så länge han vill hoppa får han hoppa, vill han inte får vi backa ett steg. Men som sagt svårt att veta när han ena dagen är superhästen Nenne och andra dagen åsnan Nenne, ibland på samma dag =)
Planen med honom nu är i alla fall att trappa ner tävlandet lite, förhoppningsvis kunna satsa lite mer på träningar (vi vill ju fortfarande utvecklas) och åka ut på lite lättare tävlingar när vi verkligen känner för det.
 
I Tisdags var jag och Ina och hälsade på DimDim och gänget. Dom var riktigt busiga!
   
                                  
Hon kommer nog bli helt tvärtom Nenne. Orädd som få, omgivningen skrämmer henne inte! Hoppas hon kommer hoppa lika bra också =)

Kommentera här: