Nöjd

Igår så var jag ju då iväg till equiterapeuten med Nenne. Tror att sånt där är väldigt bra (varför skulle jag annars betala dyra pengar för det?) men är alltid lite kritisk till en början tills jag är övertygad att just den människan är vettig... ;)
Det skulle dock inte dröja många minuter innan jag var helt såld på denna kvinna. Hon förklarade allt in i minsta detalj vad hur och varför. Hon kunde även förklara varför Nenne förmodligen står och sväljer luft (som vanligen beskrivs som något dom hittat på i brist på annan underhållning, mat tillexempel.)
 
För att ta allt från början så började hon med att kolla på honom i stallet. Hur ser han ut extriört?
Efter det så ställde hon upp honom helt rakt med alla fyra benen. Man tittade då på honom framifrån för att jämföra de två olika sidorna med varandra. Där var det skillnad kan jag säga. Vänster bog var betydligt mer musklad än höger och bogspetsen satt även lite högre upp än den högra, även mellan frambenen kunde man se skillnad på sluttningen i musklerna. För att se detta var Nenne tvungen att stå precis på millimetern rakt och det var inte det lättaste kan jag säga...
Efter denna lilla undersökning (ungefär en timme senare) så tog vi ut honom och tittade på honom när han rörde sig. Något man sett tusen ggr men nu fattar jag varför han gör på ett visst sätt...sent ska syndaren vakna! ;)
 
För att ni ska slippa en hel roman så skippar jag alla analyser (och intressanta samtal, hihi) och går direkt till slutmålet. Nått säkert ni som läser också sett på honom.
Det vi jobbade mest på igår var hans bogparti, det måste lossas först för att sen kunna gå vidare till bak.
Han travar ju som bekant lite som en körhäst, trampar lite vatten så att säga... Det hon gjorde där var att få honom lite mer rörlig, han måste kunna föra bak bogpartiet mer när han rör sig. Vi måste skapa plats i fram för att han ska kunna ta i som vi vill med bak när jag rider. Som det är nu sammarbetar inte fram och bak, ryggen sviktar inte som den ska och därför upplever jag att han har ont i ryggen emellanåt. Simple as that? Varför har man inte tänkt på det tidigare? Även Svante har ju varit på bogarna på honom och jag har upplevt att det blivit bättre, men detta var mer ingående och jag fick även flera övningar för att hjälpa musklerna hänga med.
Det ska bli väldigt spännande att se om det blir någon skillnad! Nenne verkade väldigt nöjd med behandlingen i alla fall!
 
Ska bli sjukt spännande att se hur han är att rida idag!
Något som också var väldigt skönt är att hon höll med mig om hur jag skulle rida honom. Att "tvinga" - han måste lära sig metoden (något som jag också har provat under emellanåt genom åren, det får man väl ärligt erkänna) fungerar inte. Han vet vad jag vill men han kan helt enkelt inte rent kroppsligt.
Han måste få sin tid och hitta sin egen balans. Jag får be honom om allt som en "vanlig" häst kan och ska göra men ha lite överseende med hur han gör det. Förhoppningsvis blir det mycket bättre nu, vi får se!
 
Om ni orkat läsa så här långt, så grattis till er! Inga bilder får ni för det glömde jag i vanlig god ordning, bjuder på en gammal...så här kände jag mig igår!
 
 
 
 
 

Kommentera här: