En lärorik nationaldag

Hej hopp!

Jag var helt slut igår när jag kom hem, det blev en lång dag - Var där vid strax innan 14 och åkte igen vid strax efter 21... Men det var det värt för oj så mycket jag har lärt mig! Det är verkligen guld värt att åka iväg sådär, 1000 ggr bättre än en vanlig träning (som för den delen är grymt bra också...).
En liten notis till mig själv - ta med extra mat till din stackars häst nästa gång, som tur var fick han lite hö där!
Annars hade han nog sett ut såhär när jag skulle lasta och åka hem igen..



För att sammanfatta det hela har jag suttit på två världscupshästar, varav en tillochmed har vunnit en omgång (Moskva 2006)!! Sen har jag fått rida en trevlig 6 åring, hon var en liten utmaning för mig men väldigt lärorikt! Kan väl tillägga att jag var väldigt trött också eftersom hon var sista hästen och allt bara snurrade i skallen på allt jag skulle tänka på och försöka hålla fokus...inte helt lätt när man bara är van att bara behöva hålla fokus på en - max två hästar om dagen. Till slut efter lite "skäll" så samlade jag iallafall ihop mig och red som jag skulle =)

Det började iallafall med att jag fick börja jobba lite med Nenne, visa hur jag jobbade honom från marken - tror att jag gjorde det ganska bra, fick inge speciellt att tänka på där - bara jobba vidare. Sen tog John över och gjorde det ordentligt så Nenne blev sådär som en tämjd vildhäst som sist.. Dit jag ska försöka få honom också! Sen hoppade han upp och red lite och sen var Nenneman sådär trevligt fin igen tills det var dax för mig att sitta upp och glida vidare, galet var fort det kan gå när någon som kan bara gör.. =)

För att det inte ska bli ett mils långt inlägg kan jag säga att på alla hästar fick jag trava bommar. Ibland galopp mot bryta av till trav och trava över - fatta galopp osv för att få hästarna tänka till och se upp med vad dem gör alt. rida på framåt mot bommarna i trav och sen bara sitta upp, understödja och låta hästen jobba över bommarna. Tänka på att rida spikrakt fram till bommarna och spikrakt efter, även det kan vara svårt nog tydligen.. (host och harkel..)! 
Stundtals kändes det lite som tillbaka på ridskoletiden eftersom vi gick tillbaka till sån basic att man ska tänka på hur man rider lätt och hitta takten. Tänka på att driva lite till och aktivera varje gång man sätter sig - hela tiden varje varv! Träningsvärk idag.. =)
På Conet (heter han va..) tränade vi galopp piruetter, mycket stärkande för en så stor häst (och jobbigt för mig) men när jag fick in snitsen så måste jag säga att det gick himla bra, kul!
På det sista stoet fick jag även traggla en liten linje med tre hinder, bra att träna avståndsbedömningen för mig och styrkan för henne. Det blev som sagt en hel del tragglande för att få det bra - fokus var det Angelica! Avslutade med en liten bana på tre (andra) hinder, var även där tvungen att göra två försök innan det blev perfekt..Att det ska vara så himla svårt ibland!!
 Något som jag alltid försöker tänka på när det går sådär dåligt (och jag blir sådär fruktansvärt arg på mig själv) är att det är i motgångar som man verkligen lär sig och även fast man helst skulle vilja sitta själv instängd i ett ridhus och traggla så är det perfekt att tränaren står där och skäller på en så man lär sig komma ur det snabbare!

Jag är iallafall grymt nöjd med dagen och otroligt tacksam för att jag fick rida lite fler, superfina, hästar! Fick ett rejält skavsår på fingret men det var det värt =)

Idag tror jag att jag kommer jobba Nenne lite från marken och longera honom lite. Hinner inte rida något längre pass och mitt lilla finger behöver nog vila lite.. =)

Om ni orkat läsa ända hit så ha det bra allesammans! =)

Kommentarer:

1 Åsa:

skriven

Låter superkul! Nästa gång vill jag följa med!!

Kommentera här: