Skogens konung

Gårdagens ridtur som förövrigt blev en tur runt lilla rundan blev väldigt spännande.
Efter att ha ridit ungefär halva turen i sakta mak så stötte vi på en fjolårskalv som stog under ett äppelträd och mumsade. Både älgen, Nenne och jag blev livrädda - älgen far iväg åt andra hållet och jag övertalar Nenne att stanna kvar. Efter lite shoande och shimmande för att älgen ska försvinna så rider jag vidare. Efter några meter står den där igen - nedrans nyfikna kalvar! För att komma vidare måste jag "runda" älgen som står på en äng och vägen går runt ängen, så jag fortsätter skritta vidare för att inte skrämma den eller dra uppmärksamhet till mig. Tror ni inte att den nyfiket ska komma emot mig ändå? Jag ville inte direkt chansa så jag börjar trava lite för att se om den blir rädd men icke..bara ännu mer nyfiken, såklart! Så jag tänker att nu är det bäst att lägga benen på ryggen..och galopperade fort utom synhåll för den! Haha älgar alltså.. Resten av rundan tog vi nog i rekordfart, jag ville ju inte direkt riskera att träffa på den igen.. Tur att Nenne inte fattade att älgen var efter honom för då hade vi nog kommit hem ännu fortare!


Nöjd Nenne efter att ha sprungit i skogen!
 
Hovslagaren var som sagt på besök också, den lilla rackaren har en förmåga att alltid komma tidigt och efter alla dessa år har jag fortfarande inte lärt mig det...även om jag försöker vara steget före så lyckas jag aldrig!

Nennes skadade hov har sett väldigt fin ut den senaste tiden fram till för någon vecka sen då en liten bit i bak lossnade, såg inte så allvarligt ut och jag har varit fram med raspen och filat till den andra biten som såg lite lös ut så att den inte också skulle lossna.. Men idag var det oundvikligt! Hålet i sig är inte så himla farligt även om det ser ut som ren disaster! Det svåra i kråksången är att fästa skon! Så nu ber jag samtliga att be en stilla bön att skon ska sitta i dessa lertider!


Skon sitter alltså med alla sömmar på andra sidan och endast två på denna sida, varav den ena hänger lite på en bön den också. Men hovis gjorde så gott han kunde!

Kram

Kommentarer:

1 Veronica:

skriven

Amen typiskt! Jag håller alla tummar jag med för att dom sitter!:)

Kommentera här: