Glad häst och glad ryttare!

Jag vet inte riktigt vem som var gladast över att rida lite mer ordentligt idag - jag eller Nenne?

Idag var som sagt egentligen det första ridpasset som jag red på lite mer ordentligt, den senaste tiden utan sadel har vi mer övat på minitrav, lite minigalopp emellanåt och mycket skritt. Idag fick han trava på ordentligt och även galoppera på framåt några varv åt båda hållen. Sadeln verkar ligga lika bra idag som igår - skönt!
Vi började ridpasset med att försöka få alla delar på plats i skritt och få honom så liksidig som möjligt, han är fortfarande lite starkare i höger men känns trots det väldigt mjuk och fin så det är nog bara att vara konsekvent vid varje ridpass så löser det sig nog snart .I traven och framförallt galoppen låg fokusen på att han skulle få gå på framåt ordentligt utan att jag brydde mig om vart huvudet var någonstans - så länge han jobba på bakifrån och inte hängde i bettet. Övningen gick faktiskt över förväntan trots att vi har lite att jobba på...

Fokusen under igångsättningen kommer att vara det som egentligen var den svaga länken under hela tävlingssäsongen, och det är just att han ska kunna springa på i högre tempo med ett bra tryck och samtidigt lyssna på mig när jag vill göra förhållningar och byta tempo. Nästan alla fel och vägringar vi fått under denna säsong är på grund av att jag nöjt mig med han inte dragit järnet utan galopperat snällt.. dvs utan tryck. Jättetrevligt att kunna göra det ibland men det fungerar inte så bra på tävlingsbanan..! 
Jag måste tänka på att vara mjuk och följsam och inte bli stel i armarna och bromsa så fort han blir lite tjafsig utan reda ut det genom att rida honom fram till handen igen så han släpper. Det fungerar jättebra i teorin när jag ser det i huvudet men det är inte fullt lika enkelt i praktiken, hihi!

Det är förövrigt sjukt kul att Nennes känns lika taggad som jag över att få komma igång igen. Han gillar verkligen att arbeta, men helst på hans vis.. =p



Kram

Kommentera här: