Livet är hårt ibland..

Särskilt när man heter Nenne och matte har fått värsta trimmnojan..!

Eftersom han har känts lite smått oriden den senare tiden så har jag ju fått börja ta tag i saken ordentligt. Mer trimma och mindre skogsbus kommer det bli inom den närmaste framtiden!

Igår så fokuserade vi på lösgjordhet och att galoppera över två bommar med 21 meter emellan på medellinjen. Det hela gick ganska bra så länge jag inte ställde för höga krav på honom (med hans mått räknat så kunde jag alltså knappt ställa några krav alls..). När jag började vilja vara med och bestämma så fick vi ta några fajter. Vi slutade som någorlunda vänner efter ca 1 timme =)

Idag tänkte jag också galoppera över bommarna men skippade det och försökte fokusera på att få honom ta hjälperna ordentligt. De senaste gångerna så har han varit lite seg i reaktionerna - dvs han går inte fram för skänkeln ordentligt och stretar emot när jag tar i honom. Och han tycker inte alls att det är kul när jag ska flytta honom undan för vänster skänkeln eller ställa igenom till vänster. Det bästa försvaret enligt honom är att knäppa av i nacken eller köra upp huvudet i luften..
När man sitter och trimmar på det där viset själv på en olydig häst är det inte alltid så lätt att veta vad man ska göra eller när man ska göra det... Det blir en hel del experimenterande, ibland får man försöka rida på hur illa det än känns och ibland får man sakta av och börja om från början...
Även idag så slutade vi som någorluna vänner när jag fått honom att flytta för vänstern och trava av avslappnat utan att knäppa av i nacken. Det går sakta men säkert framåt!
Det svåra med Nenne är att han gärna slutar lyssna och går i sin egna värld och när jag går på honom blir han istället stressad och börjar springa..är ibland lite svårt att veta hur mycket jag får gå på honom utan att han blir allt för upprörd! 

Är det förresten inte konstigt att man alltid får lite dåligt samvete när man varit lite hård på sin häst när man ridit själv?? När man rider för en tränare som säger åt en att vara hård på hästen får man inte alls lika dåligt samvete... Har nog att göra med "tänk om jag gör fel" tanken när man rider själv..Eller vad tror ni?

Imorgon blir det nog en lugnare skogstur för att vila musklerna lite och sen fortsätter vi arbetet på torsdag och fredag - lördag så är det ju kurs. Den kan inte komma lägligare än såhär när vi behöver lite extra hjälp =)

Det är roligare att busa tycker Nenne!

Ha det bra allesammans!

Kram

Kommentera här: